Fusion Sport   Brooks   Aalborg Fysioterapi   DGI  

Log ind

  1. Husk mig

Sådan starter du godt - og bliver ved

Begynderløberen skal være forsigtig i starten. Læs her hvordan du starter godt og bliver ved!

Før du starter

Selv om løb er en forholdsvis ukompliceret affære, bør du alligevel have styr på følgende:

Start på det rigtige tidspunkt

Det rigtige tidspunkt er, når vejret er fint, og når du har truffet en 100% fast beslutning om at "nu skal det være". Lad være med at starte, hvis du kun er halvt overbevist, eller hvis det regner, sner og er koldt. Til gengæld er det utrolig motiverende at komme i gang på et tidspunkt, hvor det hele bare klapper. Og husk at være indstillet på, at løb skal være en god vane. Ikke en sur pligt.

Sæt et realistisk mål

Ingen starter med at være verdensmester. Starter du stille og roligt, vil det også føles mere behageligt.

Helbredsproblemer?

Er du stærkt overvægtig, eller lider af hjerte/kar-sygdomme, for højt blodtryk eller kolesteroltal, eller kraftig astma, bør du kontakte din læge for at få det blå stempel for at komme i gang med at løbe.

Hav skoene i orden

Sørg for at have et par ordentlige løbesko. Flere butikker i Aalborg tilbyder en løbesko-analyse, hvor din måde at løbe på bliver filmet, hvorefter de rette sko til dig bliver fundet. Skoene er det vigtigste udstyr for en løber, og støddæmpning og støtte bør være tilpasset din måde at løbe på. Ellers risikerer du skader, og skader er kedelige at løbe rundt med.

Dyrker du anden sport?

Dyrker du anden sport, skal du være opmærksom på at din kondition kan være god, mens dine muskler, led og sener ikke er vant til løbebelastningen. Derfor må du endelig ikke planlægge for hårdt.

Lad være med at købe dig fattig i udstyr

Pulsure, GPS-målere, kompas, væskebælter, løberygsæk, refleksvest, armtaske, korte tights, trekvarte tights, lange tights, vintertights, løbehuer, løbehandsker, konkurrencesko, energibar...

Listen over udstyr kan være lang. Men begræns dig! Du skal først i gang med at løbe nu, og du ved dybest set ikke om det er dig. Endvidere er det ikke udstyret, der gør forskellen. Det er stadig dig selv der skal bevæge benene. Ekstraudstyr kan komme senere, når du har løb som en naturlig del af hverdagen, og du vil kræse lidt for din nye hobby.

De første løbeture

Regel nr. 1: Det er ikke forbudt at gå

Mange løbere tror, at man skal løbe uafbrudt. Men faktisk SKAL du som begynder gå noget af vejen. Fordi:

  1. Din kondition er ikke nødvendigvis på et niveau, hvor du kan løbe i lang nok tid til at gennemføre et tilstrækkelig langt træningspas. Du skal som hovedregel være ude i mindst 20 minutter, og så står det klart, at du som begynder ikke kan løbe hele vejen.
  2. Det vil også føles mere behageligt at indlægge nogle gå-pauser undervejs, da du derved har mulighed for at sunde dig både fysisk og psykisk ind i mellem.
  3. Det vil mindske belastningen af sener og led. Disse dele af kroppen er længere om at tilvænne sig løbet end din kondition. Så selv om du føler at du kan løbe i længere tid, så pas på. Andre dele af din krop er måske ikke helt enige.


Regel nr. 2: Stille og roligt, stille og roligt

Hold tempoet nede. Jo hurtigere du løber, jo mere belaster du din krop. Men den er endnu ikke vant til belastningen. Det rette tempo er svært at sige noget generelt om, men du skal kunne føre en samtale uden for meget besvær, men omvendt må du hellere ikke kunne tale helt ubesværet.

Regel nr. 3: Vær tålmodig

"Rom bliver ikke brygget på en dag..."

...og man starter ikke som verdensmester. Det tager tid at komme i form! Lad være med at blive fortvivlet over, at det går så langsomt fremad. Men det gør det. Og det går fremad. Du må endelig ikke forcere træningen ved en kraftig øgning af antal ture, længden af turene eller hastigheden. Nyd blot, at fremgangen er der!

Regel nr. 4: Glem alt om kilometer

Kommer man i samtale med garvede løbere, kan man være ret sikker på at samtalen falder på kilometer. "Hvor mange kilometer løber du om ugen?", "Hvor mange kilometer er din længste tur?" osv. Glem det! Som begynder skal du fokusere på hvor mange minutter du løber, og ikke på distancen. Distancen er flintrende ligegyldig for andre en konkurrenceløbere, og sådan en er du ikke (i hvert fald ikke endnu).

Regel nr. 5: Husk at hvile

Træning er nedbrydning af kroppen, og hvile gør den stærkere. Det lyder underligt, men sådan hænger det sammen. Træningen belaster din krop, og hvilen imellem løbeturene bygger din krop op igen stærkere end før - det er da fikst! Så husk hviledage. De er vigtige.

Regel nr. 6: Gør løb til en god vane

Er løbetræning en fast del af hverdagen, bliver det ikke så svært at komme ud af døren. Meld dig ind i en løbeklub, da det skaber en slags forpligtelse overfor løbekammeraterne.

Referencer

  • Gyldendals Løbebog, Neergaard & Larsen, Gyldendal 2002, ISBN 87-00-75073-5
  • Løb dig glad - en løbebog for kvinder, Sam Murphy, Aschehoug 2004, ISBN 87-15-11009-5